Product added to cart
Buscamper winterklaar
Hoe maak je een camper winterklaar?
Als de wintermaanden zich weer gaan aandienen en het weer gaat vriezen, is het belangrijk dat de camper hier goed op voorbereid is. Elk jaar is dit voor je buscamper een belangrijk moment. Zorg je er voor dat de camper klaarmaken voor periodes van vorst en/of winterstalling op de juiste manier gebeurt, dan vergroot je de levensduur van de systemen in de camper en bespaar je op directe onkosten die gepaard gaan met het verkeerd stallen van je camper.
Hieronder geven we je graag de tips en tricks die je kunt toepassen om je buscamper veilig én beschermt de winterperiode door te helpen.
Buitenkant camper reinigen
Reinigen van het exterieur
Een goede wasbeurt zorgt ervoor dat verontreinigingen niet kunnen inwerken op de carrosserie van de camper. Een voorbeeld dat iedereen welk kent is vogelpoep en achtergebleven pekel. Maar denk ook aan vervuiling in de spatbordranden aan de binnenkant van de wielkast: achtergebleven zand houdt vocht daar vast en verhoogt het risico op oxidatie. Ook de entreetrap vangt veel vuil. Als je toch bezig bent, geef deze dan ook wat extra aandacht.
Check ook even of je de luifel schoon en droog ingedraaid had. Blad dat per abuis met het zeil mee opgerold is, kan voor verkleuringen zorgen en oprollen van bijvoorbeeld dennennaalden en zaaddoosjes o.i.d. kunnen in het zeil gedrukt worden en een lelijke structuur in het zeil achterlaten.
Binnenkant camper schoonmaken
Interieur van de camper reinigen/klaarmaken
Zorg dat de camper ook van binnen helemaal schoon is voordat hij weggezet wordt voor zijn winterslaap. Dat is wel zo fris, goed voor het behoud van het camperinterieur en het bespaart je een grote schoonmaak in het voorjaar als hij weer uit de stalling komt. Vieze luchtjes en schimmel krijgen zo weinig kans. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je alle etenswaren uit de camper moet halen en dat de koelkast schoon en van binnen droog is. Vergeet lekbakjes niet af te gieten en droog te maken. Bij sommige koelkastmodellen vind je er een onder het vriesvak, of tegen de achterwand.
Heeft de koelkastdeur een ventilatie-stand, gebruik die dan tijdens de stallingsperiode of zorg dat vriesvakje en koelkastdeur op een andere manier een stukje open kunnen blijven staan.
De wc-cassette heb je uiteraard ook geleegd voordat de camper naar zijn stallingsplek gaat. Die kun je gerust gebruiksklaar terugplaatsen met een bodem water en toiletvloeistof.
Technisch klaarmaken voor de winter
Brandstofsysteem (dieseltank)
Tank de dieseltank volledig vol voordat je de camper in de stalling parkeert of langdurig stil zet. Wanneer je geen volle dieseltank hebt is er meer inwendig tankoppervlak waarop waterdamp in de tank kan condenseren. Dit zorgt voor meer water in je diesel en heeft een nadelig effect op je motor-/brandstofsysteem.
Banden
Zorg dat de banden ten minimale op de geadviseerde druk staan. De juiste bandendruk is te vinden in de deurstijl aan de bestuurderskant. Staat je camper een langere tijd gestald dan is een halve bar extra druk een goede tip. Let er wel op dat je banden weer op de juiste bandenspanning staan als je de camper weer gaat gebruiken.
Verswatersysteem
Het verswater- of schoonwatersysteem moet beveiligd worden tegen bevriezing en overmatige groei van kiemen in de schoonwatertank. De kranen en leidingen zijn van kunststof en een goede nachtvorst kan voor een aanzienlijke schadepost zorgen als je het systeem niet op de juiste manier geledigd hebt. Op onderstaande manier zorg je ervoor dat dit je niet overkomt.
1. Laat de schoonwatertank leeglopen. Draai het zwarte wieltje boven op watertank 2 maal tegen de klok in open, zie de rode cirkel in de afbeelding en de instructiesticker op de toegangsdeksel. Draai dit wieltje niet meer dan twee keer volledig rond, anders draai je de afsluiter van de afvoer binnenin de watertank los. Laat de schoonwatertank gedurende de winterstalling open staan.
Tip: het aanbrengen van een witte stip op het wieltje helpt je bij het open draaien, omdat je het wieltje niet in één keer helemaal rond kunt draaien. Zo kun je goed bijhouden of je helemaal rond gedraaid hebt.
2. Open het veiligheidsventiel dat haaks op de vorstbeveiliger van de boiler staat (dit is de gesloten toestand) om deze leeg te laten lopen. De vorstbeveiliging is de zwarte ‘cassette’ die bij de boiler gemonteerd is. Bovenop zie je een blauwe draaiknop, dit is het veiligheidsventiel, en aan de voorzijde een blauw rond knopje. Het veiligheidsventiel kan geopend worden door de blauwe knop boven op de zwarte cassette een kwartslag te draaien. Deze staat nu in het verlengde van de cassette en de ronde blauwe knop aan de onderkant aan de voorzijde is nu naar buiten gesprongen. Het water loopt nu onder de camper uit de boiler. Laat de boiler open staan tijdens de stallingsperiode van de camper.
3. Als het water uit de boiler is gelopen, open je KORT en één voor één alle kranen met de thermostaathendel in de middenstand (tussen koud en warm in) totdat eer geen water meer uit de kraan komt. Indien er een doucheslang is die kan worden uitgetrokken, hang deze dan op in de houder voor de douche zodat ook al het water uit deze slang weg kan. Open de kraan van de handdouche door deze in de vergrendelstand te zetten. Dit betekent dat je de handbediening in moet drukken en deze ingedrukt naar voren moet schuiven zoals te zien is bij de rode pijlen op de foto. Zodra je ziet dat er geen water meer uit een kraan komt, zet je de thermostaathendel van de betreffende kraan direct dicht om er voor te zorgen dat de waterpomp niet kapot gaat (doordat er nu geen water meer in de watertank zit).
Tip voor de douchekraan: blaas op de sproeikop van de kraan om eventuele laatste waterdruppels weg te blazen.
4. Druk de spoeling van het toilet in om te controleren dat ook hier geen water meer uit komt.
5. Schakel de waterpomp nu definitief uit om de kranen open te kunnen laten staan, zónder dat de waterpomp aan gaat als je de hoofdschakelaar van het bedieningspaneel van de camper aan zet.
Bij een Pössl buscamper gaat dit afhankelijk van de camperserie als volgt:
D-Line modellen
Haal de zekering van de waterpomp uit het electroblock (EBL) dat zich onder de bestuurderstoel bevindt (zie de foto bij het onderwerp ‘Accu’s) en bewaar deze bijvoorbeeld in het open vakje links van het dashboard. Vanuit de bestuurdersportier gezien, is dit de eerste zekering op het EBL met 'pumpe' erboven aangegeven.
H-Line modellen
Zet de schakelaar van de waterpomp op het bedieningspaneel uit
Extra handelingen bij de H-lijn (Summit-modellen): deze modellen zijn uitgerust met een aftapkraan bij de waterleidingen op de bodem van het vak in de vloer onder de tafel. Draai het rode kraantje open en laat open staan.
6. Zet de thermostaathendels van alle kranen nu weer open in de middenstand en check of je de handbediening op de handdouche ook vergrendeld hebt en dus open staat (de bediening naar beneden gedrukt en vastgezet, zie de vorige foto).
LET OP: Laat alle kranen gedurende vorstperiodes of in de winterstalling open staan in de middenstand. Een gesloten kraan kan ook met restwater kapot vriezen!
Tip voor het drogen van de verswatertank
Indien je de vers- of schoonwatertank wilt laten drogen raden we aan de grote rode doppen boven op de schoonwatertank dicht te laten. Mocht je deze namelijk niet vast genoeg terugdraaien, dan kunnen deze gaan lekken met water onder je houten vloer tot mogelijk gevolg…
Veiliger is het om de afsluitdop van de vulopening van de schoonwatertank aan de buitenkant van de camper er af te halen en deze bijvoorbeeld af te sluiten met behulp van een gaasje of een pantykousje met een elastiekje er om heen. Zo kan de schoonwatertank luchten en drogen zonder dat er vuil of ongedierte in kan.
Afvalwatersysteem
Het afvalwatersysteem vraagt niet zoveel aandacht. Zorg dat deze geleegd is. Om de afvalwatertank helemaal leeg te krijgen is het raadzaam om, nadat de tank is leeg gelaten op een hiervoor bedoelde plaats, enkele kilometers te rijden met een geopende afsluitkraan. Rijd bijvoorbeeld met de geleegde, geopende tank naar de stalling toe. Je kunt de camper anders ook een paar keer heen en weer (vooruit/achteruit) rijden boven de plek waar je het water hebt geloosd. Het restant water dat nog in de tank aanwezig is, zal hierdoor zijn weg naar buiten vinden.
Heb je de afvalwatertank intensief gebruikt door vele afwasjes of veelvuldig douchen? Dan is het raadzaam het afvalwatersysteem (leidingen en sifons) en de afvalwatertank te reinigen met een tankreiniger. Wij gebruiken hiervoor Elsan Greywater Tankfresh, verkrijgbaar in onze webshop. Hou de afvalwatertank ook geopend tijdens de stallings-/winterperiode.
Tip voor het voorkomen van vieze luchtjes
Giet als je op pad bent met de camper nooit pannen af in de afvoer van de spoelbak, maar doe dit buiten de camper, bijvoorbeeld in een afvoer of putje op de camping of camperplaats. Kookvocht van groente zoals broccolli in de afvalwatertank is funest! Leeg de afvalwatertank als je weg bent met de camper zo vaak als je kunt. Dit voorkomt het ontstaan van vieze luchtjes in de camper!
De accu’s van de camper tijdens de winterstalling
Hoe om te gaan met de accu’s tijdens de stallingsperiode is misschien wel de meest gestelde vraag die wij krijgen als het gaat om de camper winterklaar maken. Deze vraag is ook zeer begrijpelijk aangezien accu’s stroom verliezen en dus leeg aangetroffen kunnen worden bij het ophalen van de camper.
Accu’s verliezen op twee manieren stroom. Op de eerste plaats verliezen accu’s stroom van zichzelf zonder dat er gebruikers zijn aangesloten. De mate van verlies is afhankelijk van het type accu, de leeftijd van de accu en de temperatuur. De tweede factor zijn de zogenaamde stille verbruikers die stroom gebruiken in een soort stand-by stand.
Bij de motoraccu is een voorbeeld van een stille verbruiker de ontvanger voor de afstandsbediening van de centrale vergrendeling, of nog duidelijker, radio- en alarmsystemen die stroom verbruiken in standy-by-modus. Om dit tegen te gaan zou je de massapool van de accu los kunnen halen, waar anderen kiezen voor een massaschakelaar. De massa-aansluiting van de accu is wel een cruciale aansluiting dus zorg dat je weet wát je doet of zorg dat je weet wíe je dit laat doen. Een verkeerd of slecht aangesloten massaschakelaar geeft kans op storingen of zelfs schade. Bij moderne auto’s met start-stop systemen is ons advies om geen gebruik te maken van een massaschakelaar of deze alleen te laten inbouwen door een erkende dealer zodat garantie behouden blijft.
Ook de camper zelf kent stille verbruikers. Denk hierbij aan een usb-lader die in een 12 volt-stopcontact of -rail zit. Deze verbruikt ook stroom als er geen apparaat is aangesloten. Ook een automatische schotel kan in stand-by modus stroom verbruiken. Bij campers met een elektroblock van Schaudt (D-line van Possl) kan het elektroblock, dat een soort groepenkast is, worden uitgeschakeld waardoor je ervan verzekerd bent dat alle gebruikers uitgeschakeld worden die op het elektroblock zijn aangesloten. Het schakelaartje waarmee je het elektroblock uitschakelt is aangegeven met een rode pijl op de foto.
Let op: accessoires die direct op de accu zijn aangesloten schakel je hiermee niet uit. Vaak zijn zonne-energieregelaars en schotels direct op de accu aangesloten, buiten het elektroblock om, en deze kunnen dan alsnog stroom verbruiken. Om deze af te sluiten is het raadzaam de zekering van het betreffende apparaat te verwijderen. Deze zijn vaak te vinden onder de bijrijdersstoel.
We krijgen ook wel eens de vraag of de huishoudaccu verwijderd kan worden en thuis kan worden opgeslagen. Dit ligt er aan hoe makkelijk je bij de accu kunt komen. Bij de meeste buscampers is de huishoudaccu onder de bijrijderstoel geplaatst en deze in-en uitbouwen is geen klusje dat je iedere keer wilt doen.
Winterstalling en accu’s samengevat
De meest prangende vraag, hoe lang kan ik mijn camper stallen voordat de accu's leeg zijn, is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Dit is afhankelijk van de toestand van de accu’s en het verbruik van stille verbruikers die niet (kunnen) worden uitgeschakeld.
De beste tip die we kunnen geven is zoek een stalling die voorziet in een periodieke aansluiting op 220 volt. Bij een gezond systeem is één keer in de maand één dag stroom voldoende om de accu’s op niveau te houden. Heb je deze luxe voor de stalling niet in de buurt, dan is het het beste om zelf te monitoren hoe de accu’s van jouw camper zich houden door bijvoorbeeld na een maand eens te gaan kijken naar de accuspanning. Voor de huishoudaccu gebruik je het display in de camper waarop je het niveau van de accuspanning kunt aflezen. Kun je het niveau van de motoraccu niet aflezen, zoals bij de D-lijn, dan kun je een voltmeter aanschaffen voor in de sigarettenaansteker/12 volt-aansluiting in het dashboard.
Tot slot: Parkeren van de camper in de winter
rek de handrem i.v.m. mogelijke roestvorming en vastvriezen niet aan als je de camper weg zet in de stalling of op een andere plek waar hij in de wintermaanden blijft staan. Parkeer de camper in de eerste versnelling of p-stand bij een automaat en in het geval van een ingebouwde Bearlock in zijn achteruit of in de P-stand, maar zonder aangetrokken handrem.
Voordat je de camper definitief afsluit, controleer je nog even of alle kranen nog geopend zijn, het bedieningspaneel/display boven de schuifdeur is uit gezet en de autodeurverlichting boven de vloer bij de entree of in de bagageruimte niet per abuis op de continue stand zijn aangegaan (deze lampen zijn niet aangesloten op de huishoudaccu dus zullen blijven branden als het bedieningspaneel is uitgezet). Heb je de mogelijkheid om het elektroblok uit te schakelen en heeft de schuifdeur het softclose-systeem, dan zet je het EBL uit nádat je de schuifdeur gesloten hebt. Deze gaat anders niet meer dicht. Het makkelijkst werkt het dus om de camper via de bestuurdersportier te verlaten, dan kun je meteen het EBL uitschakelen.