Product added to cart
Onze kijk op camperonderhoud
Onderhoud is een breed begrip en omvat niet voor iedereen hetzelfde. Wat betekent onderhoud of iets onderhouden eigenlijk? En als we over het onderhoud van een camper spreken, wanneer is een camper dan goed onderhouden, is dit voor iedere camper gelijk en wie bepaalt wat goed onderhoud is? Laten we daarom voor een blik op onderhoud beginnen bij de definitie van onderhoud.
Onderhoud kun je beschrijven als een verzamelnaam van alle activiteiten die nodig zijn om bijvoorbeeld een machine, een camper, of een gebouw in goede conditie te houden. Daarbij moet er goed gekeken worden welk soort onderhoud een machine, een camper of een gebouw nodig heeft.
We kennen preventief onderhoud: dit is al het onderhoud dat gedaan wordt om te voorkomen dat er een storing of schade ontstaat. Daarnaast is er correctief onderhoud: hierbij worden onderdelen pas vervangen of gerepareerd als ze defect raken.
Preventief of correctief onderhoud kies je aan de hand van de gevolgen van een storing en of de mogelijke gevolgschade van een storing. Kijkend naar een camper betekent een storing vrijwel altijd een ongewenste situatie, je bent immers in de meeste gevallen met je camper op reis. Preventief onderhoud is daarmee de onderhoudsvorm die het meest wenselijk is voor een camper. Dit is voor veel techniek in de camper een voor de hand liggend gegeven, denk hierbij aan de oliewissel voor de motor. Voor andere onderdelen is dit echter weer moeilijker in te schatten, waarbij te denken valt aan de huishoudaccu of de waterpomp voor de watervoorziening. Wanneer komt bij dit soort technische onderdelen het moment dat je deze preventief gaat vervangen?
Wat omvat camperonderhoud?
Als (camper)onderhoud een verzamelnaam is voor alle activiteiten die nodig zijn om de camper in goede conditie te houden, wat zijn deze activiteiten dan? Hieronder geven we je een overzicht van de verschillende soorten technieken die je camper in huis heeft. Iedere technisch aspect heeft zijn eigen aandachtspunten ten aanzien van preventief onderhoud.
Motor en chassis
De motor en het chassis, ook wel het basisvoertuig genoemd, hebben grofweg het onderhoud nodig dat ook geldt voor een bestelbus of een auto. Een auto die dagelijks gebruikt wordt staat echter minder stil dan een camper en wordt binnen een bepaalde straal rondom huis gebruikt. Het verschil met een camper is dat je met een auto preventief onderhoud met een wat andere kijk op de toekomst kunt uitvoeren. De garage waar je auto in onderhoud is is immers dichtbij, waardoor het vervangen van onderdelen makkelijker vooruit gepland en uitgespreid kan worden. Bij een camper kan dit anders zijn, afhankelijk van de reizen die met de camper gemaakt worden. Zijn dit korte tripjes van zo’n 5000 km per jaar of komt er een langere reis aan waarin veel kilometers zullen worden gemaakt waardoor het onderhoud dat er aan komt, vooraf geregeld moet zijn? Daarnaast zijn er ook zaken die juist meer slijten door het stil staan, een voorbeeld van zo’n onderdeel is de startaccu.
Elektrisch systeem van de camper
Het elektrisch systeem van een camper noemen we ook wel de boordelektronica. Dit systeem, mits het in goede staat is en goed is aangelegd, behoeft niet heel veel onderhoud. De loodzuur huishoudaccu is een voorbeeld van een onderdeel in het elektrisch systeem dat door gebruik aan slijtage onderhevig is. Afhankelijk van de zorg van de gebruiker levert de accu in op capaciteit en op een dag laat deze je in de steek. Camperaars die bewust gebruik maken van de huishoudaccu merken zeer waarschijnlijk zelf op dat de accu slechter wordt en kunnen dit tijdig signaleren. Mocht je hier minder gevoel bij hebben, maar twijfelen aan de status van de huishoudaccu, dan kan deze ook getest worden op restcapaciteit bij een onderhoudsbeurt. Dit is overigens een andere test dan door autogarages gedaan wordt voor de startaccu.
Bij het onderhoud van boordelektronica is ook het inspectie-aspect van belang. Stof of vocht in de buurt van elektronica kan een negatieve impact hebben op de elektronica en voor warmteontwikkeling zorgen.
Het kan geen kwaad om tijdens camperonderhoud hier ook een blik op te laten vallen.
Zoals al aangegeven valt of staat de betrouwbaarheid maar ook veiligheid van de boordelektronica bij een goed aangelegd systeem. Veel campereigenaren worden verleid om zelf een extra lampje, een stopcontact of tv-aansluiting in hun camper aan te leggen. Voor mensen met wat basiskennis in de elektrotechniek mag dit geen probleem zijn en is dit ook zeker een leuk aspect van het bezitten van een eigen camper. Helaas laat de ervaring zien dat er ook veel mensen aan de slag gaan zonder deze achtergrond. Een veelgehoorde en onjuiste aanname is dan vaak “12 volt is toch niet gevaarlijk”. Verkeerde dikte van kabels en geen of verkeerd gebruik van zekeringen voor de aangelegde circuits kunnen dan voor (brand-) gevaarlijke situaties zorgen, ook bij 12 volt!
Watersysteem camper
Het watersysteem in een camper vraagt om een tweetal onderhoudsaspecten. Qua storingen en behoud van de camper is het belangrijk dat het systeem gesloten blijft. Een watersysteem in de camper is niet zo robuust als in een huis en is daarbij ook nog eens kwetsbaarder door bijvoorbeeld trillingen of vorst. Een lekkage in je buscamper kan ernstige of zelfs moeilijk te repareren schade veroorzaken. Helaas heb ik al meerdere campers gezien met “zachte” vloeren doordat de houten vloer te lang vochtig is geweest door een onopgemerkte lekkage. Op dit vlak betreft het onderhoud de inspectie van kwetsbare waterknooppunten voor zover deze bereikbaar zijn. Deze zijn voor de gebruiker niet altijd direct zichtbaar, denk aan de aansluitingen van een douchekraan achter de douchewand.
Op de tweede plaats wil je het watersysteem zo schoon mogelijk houden om aangroei van algen of biofilm te voorkomen of gevaarlijker: Legionella. Het zuiver houden en of reinigen van je watersysteem is een aspect van onderhoud dat je als bezitter van een camper goed zelf kunt doen. Gebruik hiervoor wel de reinigers die fabrikanten voorschrijven en laat de goed bedoelde adviezen van internetforums aan je voorbij gaan. Het gebruik van Steradent of schoonmaakazijn is een veel geadviseerd middel op forums, maar weet je zeker dat deze middelen je boiler of leidingen niet aantasten?
Gassysteem camper
Iedereen kent het gevaar van gas. Sommige campereigenaren zijn dermate bang van gas dat ze het gassysteem niet gebruiken of een deel ervan niet, bijvoorbeeld de kachel. Dit is echt niet nodig. Het is wel raadzaam je gassysteem regelmatig te laten inspecteren. Met een speciale gaslek-computer wordt gecontroleerd of het systeem gasdicht is. Controle van je gassysteem omvat ook het testen van diverse veiligheidssystemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het thermokoppel van je gasfornuis, dat ervoor zorgt dat de gastoevoer stopt als er geen vlam is. Geïnspecteerd worden ook de componenten die na een bepaald aantal jaar vervangen moeten worden.
Los van inspectie zit er ook een aspect van onderhoud in het gassysteem. Een voorbeeld hiervan zijn de branders van de het fornuis of koelkast. Deze kunnen vervuilt raken en daardoor is de verbranding van gas niet zoals deze moet zijn en is er meer kans op het vrijkomen van het giftige koolmonoxide.
Camperopbouw/inbouw
De opbouw van een camper kent verschillende uitvoeringen. Denk maar aan de verschillen tussen de buscamper en de (half-) integraal camper. Qua onderhoud en inspectie kennen de verschillende uitvoeringen hun eigen specifieke aandachts-punten. Een voorbeeld is de vochtmeting voor het opsporen van eventuele lekkages.
De buscamper heeft qua lekkages van buitenaf, niet veel kans op lekkages bij de naden van de wanden of het dak. Dit is bij een (half-) integraal anders, omdat deze constructie verschilt van de carrosserie van de buscamper.
Bij een buscamper daarentegen is de kans op lekkages bij dakluiken weer groter. Dit komt door de vorm van het dak en de grotere verschillen in uitzettingscoëfficiënt tussen materialen (metaal/kunststof).
Een lekkage in de opbouw is helaas niet altijd zichtbaar. Het water kan wegen kiezen die we niet kunnen zien, maar het vocht doet wel zijn destructieve werk. Met een apparaat dat vochtigheid kan meten is de kans veel groter dat deze niet zichtbare lekkages opgespoord kunnen worden en gevolgschade voorkomen kan worden.
Gemonteerde accessoires
Aangebrachte accessoires kunnen ook onderhoud behoeven. Denk aan het controleren en afstellen van bewegende delen zoals de Busbiker fietsendrager. Ook een solarsysteem krijgt bij ons zijn aandacht. Zonnepanelen kunnen vervuild zijn waardoor ze inleveren op rendement. Daarnaast is het bij zaken die op dak gemonteerd zijn altijd raadzaam om de (lijm-)verbindingen te controleren, zodat je zeker weet dat alles nog goed vast zit (vooral als onbekend is wie de accessoires op het dak heeft bevestigd).
Grijze zone
Er zijn ook aspecten van onderhoud waar het gevaar dreigt dat niemand zich daar om bekommert. Een simpel voorbeeld hierin is de regengoot onder de voorruit.
De eigenaar ziet niet snel dat deze regengoot, de paravan, vol zit met blad en dus niet meer leeg kan lopen. De monteur van het basisvoertuig ziet dit zeker ook niet altijd als zijn verantwoording en daarmee bekommert niemand zich hierom. Gevolg is dat de paravan overloopt en het water van je camper over je motor loopt. Niet echt bevorderlijk. Dit soort zaken proberen wij zoveel mogelijk te tackelen en bij twijfel of deze bekend zijn bij de eigenaar geven wij dit terug als feedback, of lossen we dergelijke problemen in overleg op als het niet bij onze standaard werkzaamheden behoort.
Onderhoud bij Campertrek
Bij Campertrek geloven we in specialisatie.
Dat betekent dat wij niet al het onderhoud aan een camper zelf doen. Het onderhoud aan het basisvoertuig, dus motor en het chassis, besteden we uit aan de merkdealer. Dit is echt een ander tak van sport dan de camperopbouw en laten we liever doen door monteurs die hier elke dag mee bezig zijn. Bij jonge campers is dit ook een verstandige keuze vanuit garantie of eventuele coulance op garantie na de garantieperiode.
Dit geeft ons de tijd en ruimte ons te specialiseren in alle aspecten die te maken hebben met camper zelf. Voor klanten die graag het complete onderhoud aan ons uitbesteden, bieden wij een One-stop-shop oplossing waarbij wij het onderhoud aan de camperopbouw verzorgen en we de camper naar de merkdealer brengen voor het onderhoud aan motor en chassis. Wanneer we tijdens onze inspectie tegen andere zaken aan lopen, denk aan deukjes, beschadigde velgen of banden die aan vervanging toe zijn, hebben we een netwerk van specialisten bij wie we dit professioneel en tegen aantrekkelijke tarieven voor je kunnen laten repareren of vervangen.
Zo weet je met een bezoek aan onze werkplaats zeker dat de camper volledig onderhouden wordt, waardoor de kans op verrassingen onderweg geminimaliseerd wordt. Jouw camper is met één adres en één aanspreekpunt weer klaar voor een veilige en vertrouwde volgende reis.